Do działań, które zwiększą ruch na twojej stronie, zalicza się także prowadzenie profili firmowych w mediach społecznościowych. W biznesie księgowym zwróć uwagę szczególnie na dwa portale: Facebook i LinkedIn. Jak prowadzić marketing w mediach społecznościowych dla biura rachunkowego? O tym dowiesz się z niniejszej publikacji.

Czego dowiesz się z artykułu?

 

  • Jak wykonywać marketing w mediach społecznościowych dla biura rachunkowego?
  • Czy marketing w mediach społecznościowych na Facebooku dla biura rachunkowego ma sens?
  • Jak tworzyć marketing w mediach społecznościowych na LinkedInie dla biura rachunkowego.

 

Marketing na Facebooku

Facebook jest miejscem, w którym duża liczba twoich przyszłych klientów prawdopodobnie posiada swoje prywatne profile – fanpage biura to świetna droga, aby do nich dotrzeć. Utworzenie fanpage’a trwa zaledwie kilka minut, jednak to dopiero mały krok do stworzenia prężnie działającego profilu. Wszelkie działania związane z profilem dobrze jest wcześniej zaplanować – pozwoli to osiągnąć wizerunek profesjonalisty i uniknąć chaosu informacyjnego. Przygotuj strategię, w której określisz jak powinny wyglądać grafiki, jak często chcesz publikować posty (dobrze, aby były to przynajmniej 2 posty tygodniowo) oraz jakiego typu informacje będą zawarte we wpisach (porady, newsy, ciekawostki, informacje z życia biura, humor księgowy). Możesz także linkować treści z twojego firmowego bloga, kreując w ten sposób ruch na stronie.

 

Marketing w mediach społecznościowych dla biura rachunkowego. Jak szukać pomysłów na posty?

W mediach społecznościowych dobrze jest ocieplać surowy wizerunek księgowego. W postach warto posłużyć się nawiązaniem do aktualnych wydarzeń, interesujących tematów wychodzących poza biznes, ale nadal związanych z finansami np. gorący temat opodatkowania ślubnych prezentów. Staraj się szukać tematów, które w danym momencie mogą zainteresować duże grono odbiorców. Przydatnym narzędziem będzie skorzystanie z Google Trends.

Google Trends – narzędzie stworzone przez Google, służące do weryfikacji i tworzenia statystyk związanych z obecnymi zainteresowaniami internautów, analizując zapytania wpisywane w wyszukiwarkę Google.

Dobrym pomysłem na posty będzie dzielenie się wiedzą – umieszczanie postów dotyczących przebiegu kontroli skarbowych, czy też stawek opodatkowania najmu przyciągnie osoby interesujące się tymi zagadnieniami. Do chwytliwych tematów nadal należą różne cytaty, a w branży księgowej, będą to cytaty biznesowe i motywacyjne. Raz na jakiś czas dobrze dostarczyć trochę treści rozrywkowych – nawiązujące do przedsiębiorstw i księgowości śmieszne grafiki czy filmiki będą ciekawym punktem zaczepienia dla wielu odbiorców. Grunt, aby intrygowały i rozbawiały, ale były stworzone w dobrym tonie i ze smakiem. Kolejnym tematem, który będzie klikalny, jest pokazanie biura od kuchni. Możesz pokazać jak na co dzień wygląda praca w twoim biurze, jakie masz zainteresowania i co robisz poza prowadzeniem biura.

Pamiętaj, że Facebook to przede wszystkim platforma do budowania relacji – i owszem, treści sprzedażowe powinny pojawiać się na fanpage’u, ale z umiarem. Dlatego staraj się pokazać korzyści, jakie przyniesie współpraca z twoim biurem, a nie suchą ofertę, jaką posiadasz. Posty muszą przyciągać uwagę odbiorców – powinny być pisane z perspektywy klienta i tego, co on chciałby przeczytać.

Kolejnym elementem związanym z fanpage’em jest możliwość wystawienia opinii przez klientów. Możesz poprosić współpracujące z tobą firmy o napisanie kilku słów na temat biura i o polubienie profilu. Duża część osób, przy wyborze usług księgowych, kieruje się właśnie opiniami innych na temat danego biura.

By stać się widocznym na Facebooku, przydatna będzie reklama. A działa ona trochę inaczej niż w GoogleAds – wyświetla się użytkownikowi nie w momencie wpisania przez niego nazwy “biuro księgowe” lub pochodnych, ale dzięki algorytmowi pojawi się osobom prowadzącym firmy, czy też interesującym się powiązanymi z branżą zagadnieniami. Takie sponsorowane wpisy pojawiają się pomiędzy innymi wpisami na tablicy użytkownika, albo w prawej kolumnie.

Płatne kampanie na Facebooku (Facebook Ads) pozwalają na ustawienie preferencji wyświetlania (targetowanie) – jeśli np. działasz w Bydgoszczy, możesz tak dopasować kampanię, aby wyświetlała się osobom powiązanym z tym rejonem. Tworzenie reklam na Facebooku to narzędzie tak intuicyjne, że na pewno sobie z nim poradzisz. Najważniejsze, aby twoja reklama była atrakcyjna graficznie, miała jasny przekaz i odpowiednie CTA (call to action). Tworzenie reklamy za pomocą Facebook Ads sprowadza się właściwie do trzech kroków:

  1. Wybór celu reklamy – np. zdobycie większej liczby polubień, zdobycie większej liczby wejść na stronę firmową.
  2. Wybór formatu reklamy – pokazu slajdów, zdjęcia, karuzeli, kolekcji lub formularza kontaktowego.
  3. Określenie grupy odbiorców – możesz określić wspomnianą już lokalizację, a także wiek, płeć i inne elementy mające wpływ na dopasowanie kampanii.

Dzięki tym krokom twoja reklama wyświetli się osobom, które mogą być rzeczywiście zainteresowane twoimi usługami i zwiększy prawdopodobieństwo nawiązania współpracy z kolejnymi klientami.

Kolejną płatną formą reklamy jest promowanie postów – co oznacza wyświetlanie twojego posta w aktualnościach użytkowników, nawet gdy jeszcze nie polubili fanpage’a twojej firmy. Tutaj także możesz określić grupę docelową, do jakiej chcesz trafić. Jest jednak pewien problem z postami sponsorowanymi. Jeśli już raz się na nie zdecydujesz, warto co miesiąc przeznaczać podobną kwotę na ich promowanie. W innym wypadku koszty takiej reklamy mogą znacząco rosnąć, co nie będzie pożądanym wynikiem.

Jest też kilka darmowych sposobów na reklamę twojego fanpage’a. Możesz wykorzystać między innymi udostępnianie swoich postów w lokalnych grupach zrzeszających np. przedsiębiorców, a także poprosić znajomych i pracowników o lajkowanie twoich postów.

Posiadając fanpage’a staraj się pozostawać w stałym kontakcie z jego odbiorcami. Możliwość wysyłania i odbierania wiadomości może stać się sposobem na pozyskanie kolejnych klientów. Staraj się więc rzeczowo odpowiadać na pytania i wyjaśniać problemy. Podobnie traktuj dyskusję z internautami w formie komentarzy pod postami.

Marketing na LinkedIn

LinkedIn jest portalem branżowym – skupia ludzi z różnych środowisk biznesowych. Jego specyfika nie tylko pod tym kątem różni się od Facebooka – na LinkedIn ludzie szukają profesjonalistów i fachowej wiedzy, a nie scrollują z ciekawości całej tablicy. Na LinkedIn można posiadać profil prywatny, jak również profil swojej firmy. Tworząc profil biura księgowego, skup się na publikowaniu treści związanych z nowinkami w dziedzinie finansów, szkoleniami i certyfikatami, jakie posiadasz, swoich komentarzach związanych np. z aktualną sytuacją podatkową w kraju i zmianami w prawie. Możesz także linkować teksty, jakie publikujesz na swoim firmowym blogu. Na LinkedIn liczy się systematyczność – regularne publikowanie treści pozwala na wykreowanie profesjonalnego wizerunku i umożliwia budowanie relacji B2B. LinkedIn to także świetne miejsce do rekrutacji nowych pracowników. Na czym powinieneś się skupić tworząc profil firmowy na LinkedIn?

  • Wygląd – zadbaj o profesjonalny wizerunek poprzez odpowiedni dobór zdjęć: w tle i profilowych oraz grafik dodawanych we wpisach.
  • Częstotliwość aktualizacji – LinkedIn służy do chwalenia się i pokazywania swojej wiedzy. Liczy się atrakcyjny opis, zachęcające zdjęcia, ciekawe linki np. do wpisów na blogu firmowym. Aktualizuj co jakiś czas treści dotyczące twojej firmy. Staraj się umieszczać większość własnych tekstów, ale poświęć też część publikacji na polecenia i udostępnienia oraz komunikację sprzedażową.
  • Prowadzenie statystyk i analiz – pomogą ci dopasować publikowaną treść do zainteresowań twoich odbiorców. Zobaczysz, które tematy są najbardziej “chwytliwe”.
  • Reklama – szeroki zakres możliwości – krótki opis znajdziesz poniżej.
  • Rozbudowa sieci kontaktów – nie polega tylko na dodawaniu kolejnych osób do listy kontaktów, ale także na komentowaniu i prowadzeniu dyskusji z innymi profesjonalistami, a nawet głównymi konkurentami. Uczenie się od innych jest najlepszą formą rozwoju – szczególnie, gdy dopiero startujesz.

Reklama na LinkedInie

Podczas ustalania zakresu reklamy, system LinkedIna automatycznie podpowie, jaką kwotę należy przeznaczyć na reklamę, aby osiągnąć założony cel. Kwoty mogą dotyczyć trzech wariantów: stawka za kliknięcie (CPC), stawka za wyświetlenie (CPV) lub stawka za tysiąc wyświetleń reklamy (CPM). System zlicza poprawne wyświetlenia – czyli wyświetlenie pełnej reklamy przez więcej niż 0,3 sekundy lub materiału video przez minimum 2 sekundy o minimalnej widoczności 50% – oraz kliknięcia – w linki reklamowe, nazwę profilu i logo.

LinkedIn umożliwia również wysyłanie sponsorowanych wiadomości prywatnych do użytkowników, które trafiają także na maila – i tutaj mamy do czynienia z kosztem poprawnie dostarczonej wiadomości (CPS).

Cały system reklamowy LinkedIn działa na zasadzie wygrywania aukcji – tzn., że zwycięzca płaci nieco więcej niż pozostali reklamodawcy. Trzeba pamiętać, że za wyliczenie kwot odpowiada atrakcyjność profilu. Im wyższy CTR, im więcej poleceń, komentarzy i udostępnień tym niższe będą koszty, jakie będziesz musiał ponieść, aby wygrywać aukcje. Jest to swego rodzaju zgadywanka, bo system nie ujawnia żadnych konkretnych wskaźników, jakimi można by się sugerować.

Podobnie jak w przypadku Facebooka, możesz określić target i cel reklamy. Każdy cel kampanii wiąże się jednak z innymi sposobami na reklamy. I tak jeśli twoim celem będą odwiedziny na stronie (website visits), możesz skorzystać ze wszystkich dostępnych form reklamy. A mowa tutaj o:

  • Reklamie tekstowej (text ad) – mało zauważalna forma, może się pojawiać prawie w każdym miejscu na stronie LinkedIn. Zwykle prowadzi bezpośrednio do profilu firmowego albo na stronę WWW. Widoczna jest tylko na komputerach.
  • Tekście i grafice (single image ad) – świetnie sprawdzi się w celu zwiększenia świadomości marki oraz budowania relacji z klientami.
  • Sponsorowanym wideo (video ad) – sprawdzi się, jeśli swoje działania marketingowe chcesz skupić wokół samego LinkedIna.
  • Karuzeli (carousel image ad) – rozwiązanie zapożyczone z Facebooka, pozwala na tworzenie przesuwnych obrazów, które informują np. o twoich usługach i ofercie.

Te trzy wymienione wyżej formy reklamy są dużo lepiej widoczne i działają na urządzeniach mobilnych. Pojawiają się w strategicznym miejscu na LinkedInie, czyli w newsfeedzie.

  • Follower ads – forma reklamy dynamicznej, sprawdzi się, gdy chcesz pozyskać nowych followersów.
  • Spotlight ads – także reklama dynamiczna, pozyskuje ruch na twoją zewnętrzną stronę internetową.

Dwie powyższe formy reklamy są personalizowane, czyli dopasowywane do danych profilowych odbiorców. Są ciekawsze i bardziej przykuwają uwagę. O tych działaniach pamiętaj szczególnie na początku, gdy będziesz budować społeczność wokół swojej marki.

  • Reklamie wysyłanej w wiadomości prywatnej (message ad) – inaczej InMail. To reklama wykorzystująca dane z profilu odbiorcy (np. imię i nazwisko), wstawiając je do określonego szablonu, przekazuje spersonalizowany komunikat.
  • Ogłoszenia o pracę (job ad) – służą do informowania społeczności specjalistów zgromadzonej na LinkedIn o rekrutacji w twojej firmie.

Aby zaangażować użytkownika (engagement) możesz wykorzystać single image ad, video ad oraz carousel ad. Gdy celem będzie generowanie leadów (lead generation), oprócz form wymienionych przy engagement możesz jeszcze skorzystać z message ads. Celem lead generation jest zbieranie automatyczne zbieranie danych kontaktowych – gdy tylko użytkownik kliknie w reklamę, jego dane profilowe zostaną automatycznie zapisane. Możesz je potem przenieść do dowolnego systemu CRM albo pobrać w postaci pliku CSV.

Marketing w mediach społecznościowych dla biura rachunkowego. Lepszy Facebook czy LinkedIn?

W branży księgowej zdecydowanie warto być w obu tych miejscach. Platformy te w pewien sposób się uzupełniają. Facebook to potężne narzędzie gromadzące szerokie grono odbiorców, dające dużo większe możliwości kreowania wizerunku i dotarcia do klientów. LinkedIn jest wyspecjalizowany, gromadzi ściśle określoną grupę odbiorców, których łączy zacięcie biznesowe i chęć rozwoju osobistego. Z portalu w dużej mierze korzystają rekruterzy i osoby szukające pracy oraz ludzie chętni do zmiany aktualnego stanowiska. To też dobre miejsce dla profesjonalistów poszukujących nowych zleceń. LinkedIn jest bardziej bezpośredni i umożliwia spersonalizowane dotarcie do firm i osób decyzyjnych – które są głównym celem dla biura księgowego.

Fanpage’a, jak i profil na LinkedIn możesz prowadzić samodzielnie, co będzie zdecydowanie tańszym rozwiązaniem. Jeśli jednak nie czujesz się na siłach i wolisz skupić się na innej dziedzinie twojego biznesu – możesz skorzystać z usług agencji social media, albo freelancerów. Pracując z agencją, warto określić tzw. koszty estymowane, umożliwiające szacunkowe określenie skuteczności działań w odniesieniu do możliwości finansowych. Innymi słowy – będą to twoje cele i budżet, jaki chcesz przeznaczyć na reklamę, połączone z wiedzą i doświadczeniem wybranej agencji. Pozwoli to na prowadzenie skutecznej polityki reklamowej opartej na owocnej współpracy.