Biuro rachunkowe

Szkolenia – czy warto robić? Skąd czerpać wiedzę?

W ostatnim czasie księgowi zdecydowanie dostają mocno w kość – ciągłe zmiany w ustawach, zmiany w sprawozdawczości czy dodatkowe elementy weryfikacji dokumentów to nic przyjemnego. Skąd czerpać wiedzę o wprowadzonych zmianach oraz jak przygotować się na te planowane? Jeśli ciągle zadajesz sobie pytanie, czy warto się szkolić, mamy dla ciebie kilka cennych wskazówek.

Bądź krok przed zmianami

Z przykrością musimy stwierdzić, że system zmian w przepisach naszego kraju jest dość chaotyczny i często dowiadujemy się o poważnych zmianach na kilka dni przed ich wejściem w życie lub co gorsze, kiedy już zaczną obowiązywać. Na proces uchwalania tych nowości nie mamy wpływu, ale za to możemy postarać się śledzić je z większym wyprzedzeniem, a co za tym idzie – przygotować się odpowiednio. Warto zapisać się na różnego rodzaju grupy, gdzie poruszane są tematy nowinek, ciekawostek i zmian podatkowych – będziemy bardziej na bieżąco. Nawet jeśli nie dostaniesz tam gotowych odpowiedzi na nurtujące cię pytania, istnieje szansa, że chociaż zapali się światełko w twojej głowie. Dużą dawkę wiedzy można zaczerpnąć od dużych firm doradczych w zakresie podatków i to całkowicie za darmo! Jak? Zapisz się do newslettera i otrzymuj cyklicznie powiadomienia o zmianach w przepisach i nie tylko. Oczywiście nie wszystkie wpisy będą cię dotyczyły i interesowały, ale zyskasz pewność, że nic cię nie ominie i już sam wybierzesz, który temat zechcesz pogłębić. A przecież warto wiedzieć lub przynajmniej kojarzyć, to może być dodatkowym atutem w rozmowach z twoimi klientami!

Wiedza ulega przedawnieniu

To całkowita prawda! Człowiek uczy się całe życie i nie powinien popadać w stagnację. Ukończyłeś studia kierunkowe lub kurs i uważasz, że nic cię nie zaskoczy? Niestety muszę cię zmartwić… W dzisiejszym świecie zmiany są nieuniknione, a to co kiedyś było faktem, dziś może być nieaktualne. A przecież ty jako profesjonalista w swojej dziedzinie nie chcesz narażać reputacji swojej i swojego biura przed klientem, kiedy to okaże się, że temat, o którym mówisz, jest nieaktualny od dobrych kilku miesięcy…

Twoja firma skarbnicą wiedzy

Księgowość i podatki to branża, w której konieczne jest nieustanne poszerzanie wiedzy. Kiedyś ktoś powiedział, że to „studnia bez dna” i jak najbardziej się z tym stwierdzeniem zgadzamy! W zależności od tego, jak duże biuro rachunkowe prowadzisz, masz różne możliwości zarządzania wiedzą i umiejętnościami swoich pracowników. Najrozsądniej jest „podzielić” swój zespół obowiązkami i zakresem wiedzy, np. jedna osoba do podatku CIT, inna do PIT, jeszcze inna do VAT, a kolejna do kadr, itd. Dzięki temu każdy z pracowników jest odpowiedzialny za dany temat i śledzi nowinki oraz zmiany z nim związane. Pracownicy zyskują pewien porządek oraz spokój w głowie, że odpowiadają za wyznaczony im obszar, a nie każdy za całość, bo jak wiadomo – wszystko po trochu to w rzeczywistości oznacza nic! A co ty zyskujesz? Przede wszystkim specjalistów w danej dziedzinie. Dodatkowo nie musisz się zastanawiać, kto powinien zostać przeszkolony z zakresu zmian w podatku VAT, bo przecież jest do tego wyznaczona konkretna osoba!

Gdzie szukać wiedzy?

To kolejne ważne pytanie, na które warto sobie odpowiedzieć. Na rynku istnieje wiele firm szkoleniowych, mnóstwo blogów tematycznych i artykułów poruszających temat nadchodzących, burzliwych zmian w przepisach. Jednak warto być czujnym, ponieważ nie wiemy, kto to pisał! Pod każdym takim artykułem powinny pojawić się odwołania do przepisu, na bazie którego autor opiera swoje wypowiedzi. Dzięki temu jesteśmy w stanie zweryfikować poprawność artykułu oraz przede wszystkim znać źródło w postaci przepisu, bo przecież każdy szanujący się księgowy powinien bazować na przepisach, nie na artykułach. Co do firm szkoleniowych, polecam wybór takiej, gdzie szkolą nie tylko dobrzy mówcy, ale przede wszystkim naukowcy, dla których temat nie jest tylko teorią, ale i praktyką. Chyba zgodzisz się ze mną, że to bardzo ważne? Przed zapisaniem się na szkolenie sprawdź wykładowcę, przecież to on będzie przekazywał ci wiedzę i informacje. Ceny szkoleń (w zależności od tematyki oczywiście) również mogą wahać się i być znacznie różne, jednak pamiętajmy, że bardzo często za ceną stoi jakość, więc wybierając szkolenie nie kieruj się tylko i wyłącznie jego ceną. Potraktuj to jako wydatek konieczny, bo to przecież inwestycja w twoją firmę! Brak wiedzy kosztuje… Ile? To różnie, np. niezadowolonego klienta, który poszuka innego biura, rozczarowanego pracownika, który ma poczucie braku wsparcia. Kosztem jest przede wszystkim spadek reputacji twojego biura, a to przecież największa strata…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *