Biuro rachunkowe

Rotacja pracowników


Biuro rachunkowe » Rotacja pracowników

Rotacja pracowników w biurze.

Rotacje pracowników jest zjawiskiem normalnym i nieuniknionym, jednocześnie częste zmiany w zespole odbiją się niekorzystnie się na budżecie firmy oraz jakości świadczonych usług. Jakie są przyczyny częstych zwolnień pracowników? Jakie negatywne skutki mogą one przynieść? Jak zatrzymać pracowników w Twoim biurze rachunkowym i sprawić, aby nie chcieli z niego odejść? Odpowiedzi na te pytania poniżej!

Rotacja i jej pomiar

Fluktuacja pracowników to nic innego jak przemieszczanie się pracowników w określonym czasie. A kto wiedział, że fluktuację pracowników można zmierzyć i są do tego specjalne narzędzia? Jest to temat tak obszerny i stricte specjalistyczny w dziedzinie HR, że nie będę się w to zagłębiać, ale z perspektywy pracodawcy, uważam ze warto o tym wiedzieć. Odróżniamy dwa rodzaje odejść pracowników: dobrowolne i niedobrowolne. Dobrowolne odejście należy rozumieć jako świadoma rezygnacja pracownika z pracy (np. z powodu atmosfery), czy pojawienia się lepszej oferty na rynku. Niedobrowolne to takie, które nie zależą wprost od pracownika. Np. likwidacja stanowiska czy niespodziewane wydarzenie. O ile niedobrowolne są w jakimś stopniu „dopuszczalne” (nie mamy na nie znacznego wpływu), tak dobrowolne zwolnienia należy analizować. Przeprowadź rozmowę z odchodzącym pracownikiem i zapytaj o przyczyny odejścia, aby wziąć to pod uwagę w dalszym zarządzaniu własnym zespołem. Może wskaże on na problem, o którym nie miałaś zielonego pojęcia?
Przyczyny rotacji

Patrząc na skalę problemu - przyczyn jest kilka. Podstawowa - spada bezrobocie w naszym kraju. Z tego względu pracownik ma większy wachlarz możliwości, bo na rynku pojawiają się nowe, korzystne oferty pracy. Dodatkowo - kwestie finansowe nie są jedynym wyznacznikiem dla pracownika. Liczą się także dodatkowe benefity, które pracodawca może mu zaoferować. Na chwilę obecną sporo ofert o pracę zawiera w sobie, kartę na siłownie, opiekę medyczną, lekcje języków obcych, owocowe poniedziałki, możliwość pracy zdalnej w piątki… i to wszystko za darmo! Pracownik czuje się zachęcony do pracy w takim zespole, gdzie dostanie coś gratis. To działa jak promocja w supermarkecie – jeśli klient ma dostać coś gratis, jest to dla niego potencjalnie bardziej korzystna opcja.
Negatywne skutki

Rotacje pracowników potencjalnie niosą za sobą spore straty. Większość klientów współpracujących z odchodzącym pracownikiem nie chciałoby na nowo „poznawać” księgowej, która będzie opiekowała się jego interesem. Poza tym - nowy księgowy potrzebuje czasu zanim wdroży się w specyfikę danej firmy. Wiadomo - klienci są wymagający i często poza należytą pracą liczą się dla nich kwestie personalne. Jakie finansowe skutki mogą nas czekać? Począwszy od wypłaty zobowiązań wobec odchodzącego pracownika (np. odprawa, ekwiwalent za urlop), przez zamieszczenie ogłoszeń o pracę na portalach internetowych, badania lekarskie, po koszty związane z przeszkoleniem nowej osoby.
Jak ich zatrzymać?

Na tym warto skupić się najbardziej. Warto pamiętać o tym, że każdy pracownik wymaga indywidualnego podejścia motywacyjnego. Jednym do satysfakcji potrzeba poczucia wpływu na sposób wykonywania pracy oraz poczucia odpowiedzialności za swoje działanie. Inni z kolei wolą mieć jasno określone zadania i nie chcą być angażowani w nic dodatkowego. Jednak aby się dowiedzieć o potrzebach i oczekiwaniach Twoich pracowników musisz z nimi rozmawiać, obserwować nastawienie do pracy, zadawać pytania, przedstawiać plany, wizję rozwoju kariery oraz przedsiębiorstwa. Świetnym sposobem na zgranie zespołu są integracje firmowe. Zdecydowanie buduje to atmosferę jedności i pomaga we wspólnym realizowaniu zadań.
Ważnym aspektem zatrzymania pracownika jest nagroda - nie tylko ta pieniężna. Pochwała, docenienie, słowa podziękowania i zachęty nic Cię nie kosztują. Osoba, która usłyszy raz na jakiś czas ile jest wart dla firmy, z pewnością dostanie skrzydeł i odpowiedniej motywacji do pracy. Czasami na słowa pochwały ciężko się zebrać, ale przecież chcesz być dobrym liderem dla swojego zespołu? Z pewnością większość ludzi chętniej zostaje w miejscu, gdzie istnieje normalna współpraca, a szef własnym przykładem wspiera zespół oraz wyznacza kierunek działań.
Kacper Kostrzewa

Operations Manager Scanye